مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی
مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی

اتوسکوپ

اتوسکوپ


اتوسکوپ (Otoscope) یا اوریسکوپ (Auriscope) نام وسیله‌ای پزشکی است که برای مشاهده داخل گوش از آن استفاده می‌شود. پزشکان از این وسیله به منظور غربالگری برخی بیماری‌ها در معاینات دوره‌ای معمول و یا بررسی برخی شکایات مرتبط با سیستم شنوایی استفاده می‌کنند. با کمک اتوسکوپ می‌توان  گوش خارجی و میانی را مورد معاینه قرار داد.
اتوسکوپ از یک «دسته» و یک «سر» تشکیل شده است. سر الکتریکی تولید نور و یک عدسی با قدرت بزرگ‌نمایی کم است. انتهای قدامی این وسیله دارای ناحیه‌ای به منظور اتصال یک اسپکولوم پلاستیکی برای ورود به داخل مجرای گوش می‌باشد.

 

 

انواع اتوسکوپ


در بسیاری از مدل‌های اتوسکوپ، دریچه عدسی به صورت متحرک و قابل جداسازی بوده که به وسیله آن می‌توان برخی از ابزار معاینه را با هدایت اتوسکوپ وارد مجرای گوش کرد. از این خاصیت به عنوان مثال، در خارج کردن ترشحات گوش (سرومن) استفاده می‌شود. برخی دیگر از مدل‌ها، دارای محلی به منظور وارد کردن هوا از طریق اسپکولوم به داخل مجرا برای ارزیابی میزان تحرک پرده تمپان می‌باشند. بسیاری از اتوسکوپ‌های مورد استفاده در مطب‌ها، از نوع ثابت بوده، در حالی که برخی نیز قابل حمل هستند. انواع ثابت با کمک یک رابط به منبع الکتریسیته متصل می‌شوند، در شرایطی که انواع قابل حمل، اغلب حاوی باتری‌های قابل شارژ هستند.اتوسکوپ‌ها می‌توانند بدون نیاز به کارگذاری اسپکولوم، جداگانه برای معاینه بینی نیز مورد استفاده قرار گیرند.چگونگی استفاده از اتوسکوپ


در معاینه گوش، شاید به جای داشتن اطلاعاتی وسیع از کلیه پاتولوژی‌های موجود در این ناحیه، داشتن مهارت در استفاده از اتوسکوپ و نیز مشاهده هر چه بیشتر مجرای گوش خارجی در افراد طبیعی، کمک قابل توجهی به پزشک ارایه کند.از کافی بودن نور لامپ اتوسکوپ برای معاینه و سالم بودن باتری، اطمینان حاصل کنید. نور ناکافی، تغییرات مختصر مانند تغییر رنگ پرده تمپان را به درستی نشان نخواهد داد.نحوه معاینه گوش


ابتدا باید بیمار را از چگونگی نحوه انجام کار، مطلع ساخت و به او توضیح داد که این معاینه می‌تواند مختصری ناخوشایند و نه دردناک باشد. از یک اسپکولوم متناسب با قطر مجرای گوش استفاده کرده، آن را به اتوسکوپ متصل کنید. طبیعتا کودکان را باید با اسپکولوم باریک‌تر مورد معاینه قرار داد. همواره وسیله را در دستی بگیرید که گوش همان سمت را معاینه می‌کنید. (به عنوان مثال، از دست راست برای معاینه گوش راست و برعکس). بتدا گوش سالم را معاینه کنید. این عمل ضمن پیشگیری از انتقال عوامل عفونی به گوش غیرمبتلا، به شما این امکان را می‌دهد تا با مشاهده آناتومی نرمال گوش، سمت مبتلا را با آن مقایسه کنید. با دست آزاد خود، نرمه گوش را به آرامی بکشید تا مجرای خارجی گوش، مسیر مستقیم‌تری بگیرد، البته این اقدام در دوران کودکی به علت مسیر مستقیم مجرا، چندان ضروری نیست. به هنگام ورود اسپکولوم به داخل مجرا، به علت تحریک شاخه‌های جلدی عصب دهم (واگ) بیمار ممکن است دچار سرفه شود. اتوسکوپ را چگونه در دست بگیریم؟


شما می‌توانید اتوسکوپ را به صورت «قلم» یا «چکش» در دست بگیرید حالت اول، به شما این امکان را می‌دهد  که با تکیه دادن کناره‌های دست روی ناحیه گیجگاهی بیمار، از آسیب احتمالی مجرای گوش در اثر حرکت ناگهانی سر، جلوگیری کنید. این خطر به هنگام معاینه گوش کودکان یا بیماران با مجرای دردناک همواره وجود دارد.
بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند که اتوسکوپ را به حالت «چکش» به دست گیرند، چرا که استفاده از این روش، راحت‌تر و عملی‌تر است، اگر چه به علت کنترل کمتر و تحریک پوست مجرای گوش به وسیله نوک اسپکولوم برای بیمار خوشایند نخواهد بود.
لزوم ارزیابی کیفی دستگاه


اتوسکوپ‌های با کیفیت بالا، اغلب گران‌قیمت هستند و شاید وجود تنها یک دستگاه با چنین ویژگی‌هایی، در اغلب بخش‌ها و یا درمانگاه‌ها، کافی باشد. بسیاری از دانشجویان، ترجیح می‌دهند که با پرداخت مختصر هزینه‌ای، از یک مجموعه تشخیصی اتوسکوپ – افتالموسکوپ استفاده کنند. در این‌گونه مجموعه‌ها، لزوم ارزیابی کیفی اجزای اتوسکوپ حایز اهمیت است، چرا که یک دستگاه با کیفیت پایین، با وجود مهارت فرد معاینه کننده، نخواهد توانست  جزییات دقیقی از وضعیت پرده صماخ ارایه نماید..
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد