مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی
مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی

ASSR

کارآیی بالینی به عنوان آزمونی تشخیصی و ادیولوژیک به اثبات رسیده است.ارزش این ازمون در تشخیصهای نورواتولوژیک و نورولوژیک بسیارموثر است ، ولی عدم وجود اطلاعات ویژه فرکانسی از محدودیت های بارز این روش بشمار می رود.

ادیومتر ABR فقط با استفاده از تن کوتاه ، ویژگی فرکانس را تضمین می کند ولی امکان ارزیابی آستانه های ویژه فرکانس ،با ارائه همزمان تن یا کلیک و یکی از انواع نویز پوششی ، در همان گوش وجود ندارد.

در فرکانس 500HZ برای کم شنوایی های 700db و یا ببیشتر،ارزیابی آستانه توسط ABR مشکل است و در فرکانسهای بالاتر ، م شنوایی ها تا حدود 80db قابل ارزیابی هستند.

بدین ترتیب انجام آزمون ABR در موارد مشکوک نوراتولوژیک و نورولوژیک توصیه می شود و برای تعیین استانه شنوایی کاربرد کمتری بر آن لحاظ می شود.



پاسخهای پایدار شنوایی (ASSR)



زمانی وجود کاهش شنوایی اثبات شد،باید میزان و نوع آن مشخص شود. پاسخ های پایدار شنوایی (Auditory Steady State Response) ، آزمونی نوین در بین ازمون های الکتروفیزیولوژی می باشد.


مزایای آزمون ASSR :

ادیومتری با ازمون ASSR دارای چندین مزیت مهم نسبت به سایر پاسخ های برانگیخته است:

1-ارزیابی ASSR بسیار ساده است و فاز و دامنه پاسخ بوسیله الگوریتم و به صورت اتوماتیک مورد بررسی قرار می گیرد این ویژگی نیاز به تفسیر ندارد و خطای آزمایشگر را به حداقل می رساند.

2-ASSR روش قاطع برای تعیین وجود یا عدم وجود پاسخ است . این عمل عمدتاً با مقایسه محدوده فرکانس پاسغ نسبت به باندهای نویز مجاور انجام می شود.

3-پاسخ ASSR در زمان تولد وجود دارد لذا می توان این ارزیابی ها را در بدو تولد انجام داد.

4-آزمون ASSR را می توان تا حداکثر سطح خروجی مبدل انجام داد،از این رو با این آزمون می توان کم شنوایی های شدید و عمیق را مورد بررسی قرار داد.

5-پاسخهای ASSR را می توان نزدیکی آستانه رفتاری ردیابی کرد و می توان محدوده فرکانسی (250-8000)HZ را مورد ارزیابی قرار داد.

6-این ازمون زمان کمتری نسبت به ABR صرف می کند در حقیقت اگر با محرک تن برست بخواهیم در تمامی محدوده فرکانسی آزمونASSR،موجABR را ثبت کنیم،زمان بسیار زیادی صرف خواهد کرد.

7-پاسخ ASSR دارای ویژگی فرکانسی بالایی است،این موضوع مخصوصاً در محرک AM صادق است در واقع محرک تن برست و کلیک دارای محتوای فرکانسی بیشتری نسبت به محرک AM هستند.

8-در این آزمون می توان هر گوش را با چندین فرکانس مختلف تحریک کرد و می توان آنرا بصورت دو گوشی انجام داد.

با ارائه چندین فرکانس ، تنها مقداری از دامنه پاسخ کاسته می شود و پاسخ ها با هم مخلوط نمی شوند. در تحریک دو گوشی نیز به علت مدوله شدن فرکانسهای مورد آزمایش در مقادیر مختلف،پاسخها بصورت مجزا ثبت نمی شوند.
 

برگرفته از www.iranaudiology.blogfa.com