مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی
مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی

کاشت حلزون در اطفال (قسمت دوم)

کاشت حلزون در اطفال

(قسمت دوم)

 

کاندیداتوری کاشت حلزون

امروزه، با افزایش کارایی و اثربخشی پروتزهای کاشت حلزون، تا حد زیادی معیارهای کاندیداتوری تغییر نموده است.

یکی از عواملی که بیشترین تاثیر را در تغییر معیارهای کاندیداتوری داشته است ،  افزایش قابل ملاحظه امتیاز بازشناسی گفتار(در مجموعه باز) در بیماران دریافت کننده کاشت حلزون می باشد.

 

در ارزیابی های بالینی ابتدایی، تنها بیمارانی که بهره ای از سمعک نمی بردند (امتیاز صفر در آزمون های بازشناسی جمله در مجموعه باز به عنوان کاندیدای کاشت حلزون در نظر گرفته می شدند.

 

نکته قابل ملاحظه، آن است که به واسطه پیشرفت هایی که در:

Ø      فناوریهای پروتز کاشت حلزون

Ø      فناوریهای مربوط به جراحی

Ø      راهبردهای پردازش گفتار صورت می گیرد

معیارهای کاندیداتوری کاشت حلزون به طور مستمر تغییر می کنند.

 

 

مجموعه ارزیابی های تعیین کاندیداتوری کاشت حلزون:

کاندیداهای کاشت  حلزون شنوائی،قبل از جراحی ، باید ارزیابی شوند که این ارزیابی ،از طرفی در ایجاد انتظار معقولانه از وسیله به فرد کمک می کند و نیز موجب آگاهی از نیازها و وضعیت فرد می گردد.

 

1.معاینات پزشکی

Ø     تاریخچه گیری کامل پزشکی

Ø     معاینات فیزیکی

Ø      شناسایی علت کم شنوایی که قبلا مشخص نبوده است.

Ø     بررسی سایر روشهای درمانی غیر از کاشت حلزون و اثربخشی آنها

Ø     بررسی سلامت عمومی بیمار

 

2. تصویربرداری از حلزون

انجام MRI و CT  از استخوان تمپورال برای بررسی رشد و تکامل و ساختارهای ماستوئیدی و گوش داخلی

بررسی وجود هرگونه ناهنجاری در گوش داخلی

بررسی وجود     cochlear ossification

بررسی وجود ناهنجاری های مرتبط در استخوان تمپورال همچون نبود

عصب هشتم

 

3. ارزیابی های شنوایی

 

هدف اساسی: تعیین نوع و شدت کم شنوایی

مشتمل بر ادیومتری تن خالص(AC وBC) ،SDT ،SRT ، بازشناسی کلمه وOAE  تیمپانومتری و رفلکس اکوستیک می باشد.

 

 

 

4. ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک

:ABR

Ø      از اهمیت ویژه ای برای ارزیابی نوزادان برخوردار است.

Ø      برای تایید نتایج ادیومتری رفتاری، مورد استفاده قرار می گیرد.

Ø      برای کمک به شناسایی بیماران مبتلا به ناهمزمانی شنوایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

Ø         هرگونه احتمال وجود ناشنوایی عملکردی، حذف می گردد.

 

:ASSR

روشی عینی برای تخمین آستانه شنوایی نوزادان و کودکان

EABR:

Ø      تایید قابلیت تحریک الکتریکی یک گوش

Ø      با فاصله کمی قبل از عمل کاشت حلزون انجام می گیرد.

Ø     ارائه پالس های الکتریکی از طریق الکترودهای سوزنی قرار گرفته روی پرومونتوری

 

 

5. ارزیابی های مربوط به سمعک و آزمون های درک گفتار

Ø      مشتمل بر ارزیابی مهارتهای کشف در شرایط استفاده از سمعک است.

Ø      در این ارزیابی ها، آستانه شنوایی با تون واربل در فرکانسهای 250 تا 4000 هرتز تعیین می گردد.

Ø      SRT ،SDT ،UCL ،MCL و درک گفتار در شرایط تقویت شنوایی بدست می آید.

Ø      در شرایط تقویت تک گوشی و دوگوشی انجام می شود.

         آستانه های شنوایی (با سمعک) قبل از کاشت با آستانه های شنوایی بعد از

Ø    کاشت مقایسه می شوند. "آستانه های کشف اصوات مد نظر می باشد."

 

 

6. ارزیابی های گفتار و زبان

در این ارزیابی:

Ø      رشد و تکامل مهارتهای گفتاری و زبانی

Ø      مهارتهای زبانی بیانی و دریافتی کودک

Ø      مهارتهای تولیدی و درکی گفتار

Ø      وضعیت ارتباطی کودک با توجه به الگوهای هنجار رشد زبان

Ø      انتظار از بهبود مهارتهای زبان و گفتار

بررسی می گردند.

در این ارزیابی ها، موارد مرزی (همچون ناهمزمانی شنوایی) نیز بهتر

شناسایی می شوند:

تاثیر اندک مداخلات درمانی و بهره مندی محدود از وسایل تقویتی

 

7. بررسی های روان شناختی

Ø    ارزیابی غیرکلامی توانایی های شناختی،اجتماعی،عاطفی،انطباقی برای شناسایی عواملی غیر از کم شنوایی که بر رشد مهارتهای شنوایی کودک تاثیرگذار می باشند.

Ø    به علاوه، مهارتهای مربوط به توجه و حافظه کودک مورد بررسی قرارمی گیرند.

 

 

8. مشاوره

Ø     بخشی از روند ارزیابی قبل و بعد از کاشت حلزون است.

Ø    در این مرحله، اطلاعاتی در مورد انواع وسایل تقویت کننده شنوایی ،فناوری های مربوط به کاشت حلزون ،معیارهای کاندیداتوری ،انتظارات ،جلسات ارزیابی و مسائل مالی ارائه می گردد.

 

9. هماهنگ سازی خدمات مربوط به محیط آموزشی کودک

Ø    بازدید از مدرسه کودک، قبل از عمل کاشت حلزون

Ø    ارائه اطلاعاتی به معلم درباره مراقبت از پروتز ،استفاده از آن ،حل مشکلات مربوط به آن و جلسات آموزشی مربوط به افزایش مهارتهای شنیداری و زبانی کودک

Ø    مشاهده کودک در محیط کلاس

Ø    ارائه توصیه هایی در مورد رفع نیازهای شنیداری کودک در کلاس

 

10. تعیین گوشی که قرار است کاشت حلزون را دریافت نماید.

 

 

 

 

معیارهای کاندیداتوری کاشت حلزون برای کودکان:

1.کم شنوایی حسی عصبی شدید تا عمیق دوطرفه (آستانه های تقویت نشده بایستی بیشتر از 90 دسی بل )در بالاتر از 1000 هرتز .

در خردسالان، با انجام آزمون های الکتروفیزیولوژیک همچون ASSR و ABR می توان به تایید کم شنوایی و تعیین آستانه شنوایی پرداخت.

2. سن 12 ماهگی یا بیشتر

3. عدم بهره مندی یا حداقل بهره مندی از سمعک

در خردسالان، شاخص فوق با توجه به نبود پیشرفت در رشد مهارت های ساده شنوایی علیرغم ارائه تقویت مناسب و برنامه های جامع نوتوانی شنوایی، آشکار می گردد.

به علاوه، پاسخ دهی والدین به پرسشنامه های بیمار محور همچون MAIS و یا IT- MAISE نتیجه فوق را مشخصمی نماید.

در کودکان، حداقل بهره مندی از سمعک با بدست آمدن امتیازاتی معادل 30 درصد یا کمتر در آزمونهای  بازشناسی گفتار در مجموعه باز همچون  MLNT یا LNT     نمود می یابد.

4. نداشتن کنترااندیکاسیون پزشکی یا رادیولوژیک برای انجام جراحی

5. جایگاه کودک در محیط آموزشی که در برنامه ریزی برای رشد مهارتهای شنوایی، نقش برجسته ای دارد.

6. انگیزه خانواده و مشاوره با کودک در شرایط نیاز

 

 

معیارهای کاندیداتوری کاشت حلزون برای بزرگسالان:

1.حداقل کم شنوایی دوطرفه متوسط در فرکانسهای پایین و کم شنوایی

عمیق(آستانه های تقویت نشده بیشتر از 90 دسی بل HL) در فرکانسهای میانی و بالا

2. عدم بهره مندی یا حداقل بهره مندی از سمعک.

کسب امتیاز 60 درصد یا کمتر در آزمونهای ضبط شده بازشناسی جمله در مجموعه باز در شرایط شنیداری تقویت شده و استفاده تنها از حس شنوایی.

کسب امتیاز 50 درصد یا کمتر در آزمونهای ضبط شده بازشناسی گفتار در مجموعه باز در گوش مورد نظر برای کاشت حلزون.

3. نبود کنترااندیکاسیون پزشکی یا رادیولوژیک برای جراحی

4.انگیزه بیمار و وجود انتظارات مناسب از کاشت حلزون

 

 

مزایای کاشت حلزون در کودکان

از آنجائی که کودکان بهتر از بزرگسالان اطلاعات را می توانند دریافت کنند خیلی بهتر میتوانند استفاده بهینه از کاشت حلزون داشته باشند.

شنوائی بسیار محدود در کودکان میتواند تاثیرات بسزائی در توانائی یادگیری زبان و توسعه سایر توانائی ها وی داشته باشد.

گفتار بیشتر کودکانی که از کاشت حلزون استفاده میکنند بسیار واضح تر و قابل فهم تر از کودکان همسن خودشان میباشد که از سمعک استفاده میکنند. 

نتایج کاشت حلزون در کودکان خردسال و بزرگسالانی که بعداز زبان آموزی دچار ناشنوائی شده اند بسیار بهتراز بزرگسالانی که ناشنوای مادرزادی و قبل از آموزی هستند میباشد.

کاشت  حلزون شنوائی  موجب افزایش درک گفتار در افراد کم شنوا می شود ، سودمندی کاشت حلزون شنوائی ، بوسیله درصد گفتاری که فرد بدون لب خوانی قادر به درک آن است ، اندازه گرفته می شود.

گرچه تاثیرات کاشت حلزون را نمی توانیم در کودکان ناشنوا مادرزادی و بعداز زبان آموزی دقیقا ارزیابی کنیم اما می توانیم امیدوار باشیم که حساسیت شنوائی برای دریافت صداها در طول زندگی انها بیشترشده و استفاده بهتری از پروتز کاشت خواهند داشت. 

 

 

 

کاشت  حلزون شنوائی  برای چه کسانی مفید است؟

کودکان با کم شنوائی شدید تا عمیق و بزرگسالان که بعد از زبان آموزی ناشنوا شده اند می توانند بطور موثری از کاشت حلزون شنوائی بهره مند شوند ، خواه کم شنوائی آنها مادرزادی باشد و خواه اکتسابی.پیش بینی این که ،کاشت حلزون شنوائی  برای چه افرادی مفید است ،غیر ممکن می باشد اما توجه به موارد ذیل ضروری می باشد:

به دلیل نقش مهم شنوائی  در پیشرفت زبان ،بنظر می رسد کاشت حلزون شنوائی در سنین ابتدائی بهتر باشد

افرادی با حافظه گفتار و زبان ، نسبت به کسانی که تجربه ای از گفتار و زبان ندارند ،بهره بیشتری از کاشت حلزون شنوائی خواهند برد. هرچه مدت کم شنوائی طولانی تر باشد، سودمندی کاشت حلزون شنوائی محدودتر خواهد شد.

عمل جراحی در کودکان بین 2-1 سال و در بالغین حداکثر یکسال بعد از کم شنوایی عمیق توصیه می شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد